Tieners & media

Het is heel belangrijk dat we zoveel als mogelijk offline communiceren met onze digitieners over hun (online) mediagebruik. Tijdens enkele lange zwoele zomeravonden heb ik voor jullie een workshop klaargestoomd waarbij jullie samen met jullie tieners actief kunnen deelnemen en vooral met hen communiceren over sociale media, sharenting, smartphonebeveiliging en nog zoveel meer ….
Ik kijk alvast uit naar jullie reacties!

GDPR-gekte

Het is al GDPR wat de klok slaat! GDPR staat voor General Data Protection Regulation, een door de EU vastgestelde verordening die moet zorgen voor betere bescherming van persoonsgegevens. In de praktijk resulteert het in massa’s mailtjes en meldingen tijdens het surfen. Hoe zit het nu met je privacy op sociale media? Enkele jongeren gingen op onderzoek. Bekijk zeker dit filmpje en ontdek de waarheid over sociale media en je privacy!

Face je boek ;-)

De examens staan weer voor de deur. Het is dan wel heel lang geleden, toch herinner ik me nog heel goed: de examenperiode is een periode vol stress! Eerst op zoek gaan naar al je cursussen, notities en toetsen. Daarna op zoek naar een geschikt studieplekje. Leg je smartphone ver weg onder het motto: Face je boek don’t Facebook!  Schakel je notificaties uit op je sociale media zodat je ook achter de laptop rustig tutorials kan bekijken van de theorie die je opnieuw moet opfrissen zonder de pop-up schermpjes te krijgen. Time management heet dat. Je verdiepen in je sociale media kan dan tijdens de langere pauzes die je vooraf inplant.  Met deze lijst van tips en tricks die je helpen om je examens te overleven, kan het bijna niet meer fout gaan. Veel succes!

Mediawijze school

Boek nu je ouderavond over kinderen en nieuwe media of een mediales voor in je klas en geef leerlingen inzicht in de kansen en risico’s van media. Laat ze nadenken over hun eigen mediagebruik. Zo worden ze mediawijs en krijgt jouw school de poster van the most ‘mediaWIJZE SCHOOL’.

Over aubergines enzo …

Enkele weken geleden verscheen er in de krant een artikel over de lessen ‘seksuele opvoeding’. Volgens onze jongeren zijn ze te technisch en worden belangrijke onderwerpen tijdens deze lessen helemaal niet of niet genoeg besproken. Met een zoon in het 6de leerjaar en eentje in het 3de jaar secundair onderwijs, mag ik mezelf ‘ervaringsdeskundige’ noemen op dat vlak. In het kader van mediawijs opvoeden vroeg ik me af of ze tijdens SO ook aandacht schenken aan sexting met emoji’s?

Naar aanleiding van een krantenartikel stelde ik hen de vraag of ze de betekenis kenden van de emoji aubergine en perzik.

Na wat discussiëren over de exacte betekenis ervan, waren ze eruit. Hoort ‘sexting met emoji’s’ anno 2017 dan niet thuis in de lessen relationele en seksuele vorming? Er is duidelijk werk aan de winkel: de lessen SO hebben een update nodig zodat ze thema’s anno 2017 bespreekbaar maken tijdens de les.

Wil jij meer weten over sexting met emoji’s? Lees vooral dit artikel zodat je de Messenger berichtjes binnen de juiste context interpreteert 😉

Over pubers en wifi

Pubers… Een vlot gesprek met ze voeren is niet altijd makkelijk. Veel meer dan  ‘ja’, nee’, ‘duh’ en ‘boeie’ ! komt er vaak niet meer uit. De ene moment bombarderen ze je als de slechtste ouder van het hele universum en enkele uren later krijg je te horen dat je de leukste mama bent.

Alles begon met de internetverbinding bij ons thuis. Onze wifi … volgens de zoon ‘onze brakka wifi’. Overal was er volgens hem betere verbinding dan bij ons thuis! Bovendien heeft hij ook nog de pech dat ook zijn ouders (en dan bedoelt hij vooral zijn moeder) gebruik maken van die wifi. Dit vraagt volgens hem zoveel dataverbruik dat het spelen op de Playstation voor hem onmogelijk wordt en hij daardoor sociaal geïsoleerd geraakt.

De frons op zijn gezicht raakt me toch meer dan ikzelf wil toegeven, dus besluit ik om onze ‘brakka wifi’ een update te geven. Na een telefoontje met Steven (Telenet), spreken we een datum af om het wifi-bereik in ons huis te testen.

De resultaten van de wifi-check waren bedroevend. Over de ganse lijn gebuisd! Gelukkig gaat het hier over de ‘brakka-wifi’ en niet over één van de rapporten van de zonen 😉

Toen ook Steven het pleidooi van mijn zoon bevestigde kon ik niet anders dan extra toestellen aankopen gaande van powerline-adapters, naar access points …

Als een echte wonderdokter toverde de behulpzame Telenetman onze ‘brakka-wifi’ om in een goed wifi-bereik in alle kamers ten huize Salaets-Vets.

De frons op het voorhoofd van de zoon verdween en een brede glimlach verscheen op zijn gezicht. En hoewel de balans tussen emotie en rationeel denken zoek is bij pubers had zoonlief gelijk. Dankzij de flow-tech technolgy kunnen we nu met z’n allen naar elkaar berichten sturen via de smartphone, tablet, laptop …! Merci Steven, you made my day!

Plant bomen terwijl je zoekt

Het is zelfs al een werkwoord geworden ‘googelen’. Maar wie kent er ook Ecosia?
Ecosia is de zoekmachine die bomen plant met zijn advertentieopbrengsten. Dus, wil je terwijl je op het internet zoekt ook je steentje bijdragen voor de natuur? Bekijk onderstaand filmpje en doorzoek voortaan het internet met Ecosia.
Met dank aan mijn leerlingen uit 4 Economie A van het Sint-Jozefsinstituut te Betekom 😉 Ik hoop echt dat jullie minstens evenveel bijleren van mij als ik van jullie. Tnx!!!

 

Mijn tablet kan niet meer hersteld worden. Wat nu?

Soms kun je het euvel van een tablet die het niet meer doet zelf verhelpen, soms kost het je een bezoekje naar een reparatieadres of winkel. Soms wil zo’n tablet na 8 jaren dienst gewoon niet meer … Wat doe je dan met zo’n apparaat die dienst weigert en niet meer hersteld kan worden? Als ik dit terugkoppel aan een mediawijze opvoeding, moet ik mijn kinderen leren zoiets zeker niet in zijn geheel naar een containerpark te brengen. Dit is niet veilig, want je weet maar nooit welke informatie er nog kan worden gerecupereerd. “Maar hoe ziet zo’n tablet eruit vanbinnen?” vroeg de jongste zoon die heel nieuwsgierig was naar de techniek die achter zijn ‘speelgoed’ schuilt. Wel, zo dus 😉img_20161029_160100

Games in het onderwijs

Games zijn niet goed of slecht maar ze zijn wel een medium zoals een ander. Waarom zouden de klassieke games niet passen in een les? Onlangs keek ik naar een aflevering Boeva & the games waarin gaming centraal staat omdat kinderen ook heel wat kunnen leren door te gamen. In één van de afleveringen was ik positief verrast dankzij een juf die het ‘spel’ Minecraft in de lessen WO gebruikte. Kinderen mochten in het spel hun eigen windmolen bouwen (want de les ging over windenergie). Waarom zou je dat ook niet kunnen koppelen aan een wiskundeles, dacht ik bij mezelf? Eens leerkracht altijd …

Enkele toepassingen:

  • berekenen van oppervlaktes en volumes
  • oefenen met ruimtelijk inzicht
  • maken van een plattegrond …

In die zin bieden videogames je een omgeving waarin leerlingen kennis op een betekenisvolle manier kunnen verwerven. Als dat geen win-win is!

minecraft

 

 

 

 

Bron: http://www.klastools.be/?p=1508 

 

Mediawijsheid ook op de werkvloer!

Dit weekend in de krant las ik alweer een artikel over privacy misbruik via sociale media. Dit terwijl ik net bezig was met de voorbereidingen van mijn workshop over ‘mediawijs opvoeden’ die op 5 oktober zal plaatsvinden in CC Zwaneberg (Heist-op-den-Berg). Ik wil namelijk alle digitale vaardigheden die we jongeren dienen bij te brengen in kaart brengen: digitale communicatie, digitaal denken, internetbeveiliging, privacy enz. …

Misbruik zal altijd blijven bestaan en zijn op sociale media ook talrijk aanwezig. Je hoeft niet eens zo ver te kijken. Ik zie dagelijks mensen foto’s posten van anderen die hiervoor geen toestemming hebben gegeven. Velen onder ons pleiten schuldig. Ik las het artikel en dacht bij mezelf, voor het goed kunnen ondersteunen van opvoeders en werkgevers bij vragen rond mediaopvoeding en mediawijsheid is er nog veel werk te verrichten bij Smartinmedia. Aan de slag dus!