Games in het onderwijs

Games zijn niet goed of slecht maar ze zijn wel een medium zoals een ander. Waarom zouden de klassieke games niet passen in een les? Onlangs keek ik naar een aflevering Boeva & the games waarin gaming centraal staat omdat kinderen ook heel wat kunnen leren door te gamen. In één van de afleveringen was ik positief verrast dankzij een juf die het ‘spel’ Minecraft in de lessen WO gebruikte. Kinderen mochten in het spel hun eigen windmolen bouwen (want de les ging over windenergie). Waarom zou je dat ook niet kunnen koppelen aan een wiskundeles, dacht ik bij mezelf? Eens leerkracht altijd …

Enkele toepassingen:

  • berekenen van oppervlaktes en volumes
  • oefenen met ruimtelijk inzicht
  • maken van een plattegrond …

In die zin bieden videogames je een omgeving waarin leerlingen kennis op een betekenisvolle manier kunnen verwerven. Als dat geen win-win is!

minecraft

 

 

 

 

Bron: http://www.klastools.be/?p=1508 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.